Kävijät osuvat sivustolle harvoin sattumalta, joten on tärkeää huolehtia perusasiat kuntoon. Verkkosivuston löydettävyyteen vaikuttavat markkinointitoimenpiteiden lisäksi monet muut asiat, kuten verkkosivujen sisällöt, nopeus ja hakukoneystävällisyys.
Säännöllinen sisällöntuotanto
Kun verkkosivusto on saatu kerran kasattua, työ ei suinkaan lopu siihen. Etenkin hakukoneiden näkökulmasta on tärkeää, että sivuston sisältö päivittyy säännöllisesti ja tuotettu sisältö on oikean muotoista.
Hakukoneet tallentavat verkkosivuston tiedot omiin tietokantoihinsa käyttäjien haettavaksi. Kaikki tallennetut tiedot pisteytetään sen mukaan, että kuinka hyvin tallennettu tieto vastaa haettua avainsanaa. Yksi keskeinen pisteytyskriteeri on sisällön laatu, eli esimerkiksi blogitekstiin upotetut avainsanat ja linkitykset. Sisältöjen oikea otsikointi ja niiden merkitseminen helpottaa hakukoneita ja käyttäjiä.
Sisällöltään staattisena pysyttelevä sivusto saattaa muuttua Googlen silmissä kuolleeksi eikä sivusto esiinny kovin korkealla hakutuloksissa. Sisällöntuotantoa kannattaa ajatella myös sivuston kävijöiden näkökulmasta tarjoamalla heille sosiaalisen median kanavilla syitä vierailla sivustolla toistuvasti.
Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Yleensä klikattava kohde valitaan hakutulosten ensimmäiseltä sivulta, joten on tärkeää, että oma sivusto erottuu edukseen kovassa kilpailussa parhaista paikoista.
Hakukoneoptimointi eli näkyvyyden parantaminen vaatii pitkäjänteistä ja säännöllistä työtä. Tärkeintä on käyttäjän ymmärtäminen ja palveleminen. Sisällöntuotanto-kappaleessa mainittuun hakukoneiden pisteytysjärjestelmään viitaten hakukoneoptimoinnissa korostuvat tekniset seikat kuten sivuston nopeus ja helppokäyttöisyys.
Teknisestä puolesta selviää itsekin ja monet julkaisujärjestelmät huomioivat tietyt asiat automaattisesti. Kannattaa kuitenkin antaa ammattilaisen ainakin vilkaista, millä tasolla tekninen puoli on, jotta mahdollinen sisällöntuotantotyö ei menisi tekniikan tai sen puutteen takia hukkaan.
Maksettu mainonta
Ilmaisia lounaita ei ole, sama pätee valitettavasti verkkosivuston markkinointiin. Google tarjoaa mainostajien käyttöön hyvät työkalut, mutta tulosten saavuttamiseksi näitä työkaluja pitää osata käyttää oikein ja laittaa myös pari lanttia likoon. Lisäksi sosiaalisen median alustoilla on mahdollista saavuttaa hyviä tuloksia kohdentamalla ja sponsoroimalla sisältöjä eli suomeksi sanottuna maksamalla mainostilasta. Myös markkinointiyhteistyö muiden yritysten tai esimerkiksi blogisivustojen kanssa on todettu toimivaksi tavaksi saada lisää kävijöitä melko pienellä panostuksella.
Mainonnan tehoon vaikuttavat itse kampanjan lisäksi edellä mainitut asiat, eli verkkosivuston sisältö, jonka luo kohderyhmä ohjataan sekä sivuston tekniset seikat.
Aloita näistä asioista
Aloita kävijäliikenteen kasvattaminen näistä asioista:
Säännöllinen sisällöntuotanto
Hakukoneoptimointi ja -ystävällisyys
Maksettu mainonta